Amsterdamse ‘Voorkom Inbraak’-campagne wint Europese parkeeraward

11 Oct 2017

De anti-autokraak campagne die de gemeente Amsterdam, Politie en Q-Park in en rondom parkeergarage Q-Park Museumplein hebben uitgevoerd, is tijdens het tweejaarlijkse congres van de European Parking Association onderscheiden met een EPA Award. De campagne draaide om een integrale aanpak van repressie, preventie en bewustwording en leidde tot een daling van 25 procent van de auto-inbraken in dit gebied.

“Dankzij een uitstekende samenwerking met Politie en gemeente, hebben we een prachtig resultaat behaald voor bezoekers en een positieve bijdrage geleverd aan de gastvrijheid van de stad”, aldus Mark van Haasteren, algemeen directeur Q-Park Nederland. “De 25 procent daling is daarbij het belangrijkst. De EPA Award vormt de spreekwoordelijke kers op de taart.”

Imago

In 2015 werden er 10.796 misdrijven ‘diefstal uit/vanaf motorvoertuigen’ gepleegd in Amsterdam. 70 procent daarvan vond plaats langs de openbare weg. Het overige deel in parkeergarages en op parkeerterreinen. De gevolgen ervan – schade en verlies van bezittingen – zijn niet alleen vervelend voor de betrokkenen, maar ook nadelig voor het imago van de stad en haar parkeerfaciliteiten. Reden voor de gemeente Amsterdam, Q-Park en de Politie om de handen ineen te slaan en de ‘Voorkom Inbraak’-aanpak op te zetten. De campagne is vanwege de goede resultaten inmiddels op landelijk niveau overgedragen en al door meerdere steden overgenomen.

Diverse middelen

In de campagne wijzen de partners automobilisten erop dat een geparkeerde auto geen veilige plek is om waardevolle bezittingen in te ‘verstoppen’. In plaats van alleen een grootschalige communicatiecampagne, werd juist ingezet op een integrale aanpak met een combinatie van repressie, preventie, een bewustwordingscampagne en omgevingsgerichte maatregelen zoals het aanpassen van verlichting en groen. Ook voor de bewustwordingscampagne werd – na een uitvoerige testfase – gegrepen naar een mix van middelen als verkeersborden, billboards, social media en muurstickers om automobilisten rondom het moment van parkeren te wijzen op de risico’s. En met resultaat. In zes maanden tijd nam het aantal auto-inbraken met een kwart af.

Cashless en contactloos betalen

De award werd gewonnen in de categorie ‘Marketing’. Q-Park viel ook nog in de prijzen in de categorie ‘Innovatie’ met cashless en contactloos betalen. Q-Park is de enige parkeerdienstverlener waar op bijna alle locaties afgerekend kan worden zonder dat de pincode ingevoerd hoeft te worden. Dit geldt ook voor het betalen bij het uitrijden. Bij het in- en uitrijden wordt de betaalkaart tegen de terminal gehouden en wordt de betaling tot 50 euro automatisch verwerkt. Geen gedoe meer met een papieren ticket en zonder tijdverlies bij de betaalautomaat. Van Haasteren: “Dat sluit perfect aan bij de comfortabele en zorgeloze parkeerervaring die wij onze klanten willen bieden.”

Related projects
Categorieën
Advertenties
Share this on